Meer grip op je werk

Het vak van wijkverpleegkundige is uitdagend; ook veeleisend. Naast de taken als zorgverlener, zijn er veel andere taken te doen voor het zorgteam en in de zorgorganisatie die ook binnen de verantwoordelijkheid van wijkverpleegkundigen vallen. Kijk maar naar de breedte van het CanMeds model. Als wijkverpleegkundigen ben je met veel mensen en organisaties en ook doelen en belangen aan het werk waar je een schakel tussen vormt. Er is kortom veel werk te verzetten. Maar niet alles wat je wellicht zou willen doen, is haalbaar in de tijd. Herkenbaar? Je werk zo inrichten dat je zelf geen stress ervaart en jij en je team goed en verantwoordelijk functioneren, kan een hele uitdaging zijn.

Timemanagement
We kennen allemaal wel van die dagen waarvan je zegt: ‘Weer een dag voorbij, wat heb ik eigenlijk gedaan?’ Of een dag waarop je heel veel hebt bereikt, maar niet datgene wat je eigenlijk gepland had te doen. Of een dag waarop iedereen een beroep op jou heeft gedaan, maar je je eigen activiteiten niet hebt kunnen uitvoeren. Dat korte termijn activiteiten wel doorgaan, maar je niet toekomt aan een doel of taak op langere termijn. Hoe kunnen wijkverpleegkundigen daar meer grip op krijgen? Hoe maak je keuzes en stel je prioriteiten? Hoe stel je grenzen? Waar kun je rekening mee houden? Hoe behoud je ondanks de drukte het plezier in je werk?

canmeds

Waarom
De breedte van het vak van wijkverpleegkundigen vraagt om focus en keuzes maken. Ook omdat de tijd kostbaar is, is het noodzakelijk om efficiënt te werken. In een dynamische werkomgeving waarin je als wijkverpleegkundige werkt, wordt op vele manieren en momenten een beroep op je gedaan en liggen afleidingen op de loer. Het is belangrijk om je werk goed te organiseren zodat werkstress kan worden voorkomen.

“We houden ons als wijkverpleegkundigen soms ook wel klein in het uitoefenen van invloed”
-Wijkverpleegkundige Careyn

 

12 Tips
Veel timemanagement tips zijn prima toepasbaar in het werk van wijkverpleegkundigen, maar niet alles werkt ook voor jou. Probeer deze tips zelf uit.

1. De basis is: doe het in één keer! Als je iets oppakt, handel het dan af. Dat betekent: Begin niet aan een taak als je weet dat je het niet kunt afhandelen. En: als je bent begonnen, handel het dan ook meteen af. Ga tijdens je taak geen andere kleine dingen doen (multitasken). Dan verslapt niet alleen je aandacht, maar verstoort ook je workflow waardoor je meer tijd kwijt bent dan gepland.
2. Stel duidelijke prioriteiten in je werk. Gebruik daarvoor het model van Eisenhouwer en ‘moet ik dit nu doen?’

eisenhouwer2 eisenhouwer1

Het model van Eisenhouwer (klik om te vergroten)

3. Vraag hulp aan iemand anders als je ergens tegenop ziet. Dat voorkomt dat je taken gaat uitstellen en deze ‘zwaar’ worden.
4. Maak een dag of weekplanning en een to do Dat geeft ruimte in je hoofd en maakt dat je niks vergeet. Een handig hulpmiddel is de app: Todoist; een taken- en projectenmanager. Maar papier of een agenda werkt ook, of anders apps als ‘Things’ of ‘Outlook’.
5. Stel je eigen deadlines bij je taken. Het helpt je efficiënt te werken als je jezelf een beperkte tijd oplegt om een taak te voltooien. Stel de timer in op je mobiele telefoon. Je moet natuurlijk wel reëel blijven. Een verpleegkundige diagnose uitschrijven in 5 minuten kan natuurlijk niet.
6. Blok vaste tijden voor terugkomende activiteiten zoals het verwerken van e-mail en voor contacten/netwerken.

Vervolg 12 tips

7. Reserveer ook regelmatig tijd om op je eigen werk te reflecteren (wat werkt goed en wat kan beter?) en tijd in je dagschema voor pauze en afleidingen. Vergeet niet te zien wat er allemaal goed gaat en beloon jezelf voor alles wat je bereikt!
8. Zorg voor een opgeruimde mailbox en bureau en goed gedocumenteerde dossiers. Opruimen kost minder tijd dan opzoeken. Outlook-instellingen kunnen je mails in de juiste mailbox laten instromen. Heb je een teamaccount, stel dan het label ‘afgehandeld’ in.
9. Spreek binnen je team een ‘niet-storen’ teken af, zodat je geconcentreerd aan bepaalde taken kunt werken. Zet indien mogelijk je telefoon tijdelijk op ‘stil’.
10. Durf grenzen te stellen en ‘nee’ te zeggen. Prioriteiten stellen betekent ook je grenzen kennen. Geef duidelijk aan wat je kunt, zodat de ander dat ook weet.
11. Zorg goed voor jezelf en luister naar je lichaam. Het je veel energie dan is prioriteiten stellen en naleven veel gemakkelijker. Slaap je nog wel goed? Bespreek met je team of je werkgever jouw werkdruk en kijk wat er anders kan. Blijf ook relativeren en situaties met humor benaderen.
12. Een manier om te bekijken hoe je je werk doeltreffend en behapbaar kunt houden is KISS. KISS staat voor Keep It, Start en Stop. Wat wil je zo houden? Waar start je mee? Waar stop je mee?

“Onze sterke punten als wijkverpleegkundigen zijn tegelijk ook vaak onze valkuilen; we trekken veel verantwoordelijkheid naar ons toe en pakken alles op!”
-Wijkverpleegkundige ActiVite

 

moetikditnudoen

Moet ik dit nu doen?

Probeer deze tips uit en pas de veranderingen die voor jou werken ook toe! Onthoud dat kleine stappen, kleine veranderingen grote impact kunnen hebben. Stel jezelf voor haalbare doelen. En richt je op die zaken waar jij invloed op hebt!

Meer tips over timemanagement

  • http://wiehelptdedokter.nl/afleiding
  • http://extratijd.be
  • Boekentips zijn: Tijdmanagement voor Dummies; Elke dag je hoofd en inbox leeg; Niet lullen maar poetsen.
  • Of heb je behoefte aan een cursus? Kijk dan eens hier: https://timemanagement.net/cursus

Spring naar toolbar