Kernwaardenlandschap: Spiegelbeeld identiteit versus imago

In je rol in de wijk, waarin je met verschillende disciplines samenwerkt, maar ook in je team, is het belangrijk dat je weet hoe jij overkomt op anderen. Je kunt denken dat je op een bepaalde manier overkomt, maar is dat ook echt zo? Om een reëel overzicht te krijgen van het beeld dat je in je omgeving achterlaat, kun je de tool van het kernwaardenlandschap gebruiken.

“Het is leuk om te horen/zien hoe mensen tegen je aankijken. Het gaf mij energie, omdat iemand beschreef waarom zij voor deze waarden/woorden gekozen had.”  (deelnemer workshop Netwerken en Personal Branding)

Het kerwaardenlandschap is door Jocelyn Rebbens van Bureau Rebbels ontwikkeld. De tool wordt o.a. in de workshop Netwerken en Personal Branding gebruikt.

Het kernwaardenlandschap is een A4 overzicht met allerlei eigenschappen, zoals liefdevol, populair of rebels. Je identiteit of imago wordt door een aantal van die eigenschappen vorm gegeven. Door zelf 5-6 van deze eigenschappen te kiezen, waarvan jij vindt dat ze jou typeren en ook anderen te vragen dat te doen kun je kijken of jouw eigen beeld overeenkomt met hoe je op anderen overkomt.

Hoe gebruik je het Kernwaardenlandschap?

  • De bedoeling is dat je minimaal 7 prints maakt van het kernwaardenlandschap. Je kunt hem natuurlijk ook doormailen.
  • Omcirkel voor zichzelf op 1 print 5-6 persoonlijke kernwaarden die jouw persoonlijkheid weergeven. Dus hoe je jezelf ziet! Dit zegt iets over je identiteit. Dit duurt max 5 minuten.
  • Vervolgens vraag je aan minstens 6 andere personen op het kernwaardenlandschap over jou 5-6 waarden te omcirkelen die volgens die betreffende persoon jou typeren. Hoe zij/hij jou ziet in de context van jullie relatie (dus niet alleen werk). Graag 3 of 4 zakelijke contacten vragen (manager, collega, cliënt, andere zorgprofessional of huisarts) en 2 privé personen vragen.
  • Dit vergelijk je met elkaar en zo krijg je een beeld hoe anderen jou zien en of dat overeenkomt met het beeld dat je van jezelf hebt.

 

Gebruik het kernwaardenlandschap in je netwerk of in je team

  • In je netwerk: Krijg een beeld van jezelf hoe je overkomt in je netwerk in je wijk: vraag minstens 6 personen (minimaal 4 zakelijke contacten, 2 mogen privé-contacten zijn) om voor jou de 5 waarden te omcirkelen waarvan zij vinden dat die jou typeren. Doe dat ook voor jezelf: wat vind jij typische waarden die bij jou passen?
  • In je team: Gebruik het kernwaardenlandschap in je team. Laat alle teamleden een kernwaardenlandschap voor zichzelf invullen en laat teamleden dit voor elkaar doen. Organiseer vervolgens een overleg waarin je het resultaat met elkaar bespreekt.

 

“Dit vind ik een leerzaam instrument om mee te nemen in een coachingsessie in mijn eigen team. Hoe zien collega’s elkaar?” (deelnemer workshop Netwerken en Personal Branding)

 

 

 

 

Het Kernwaardenlandschap is ontwikkeld  door LOGO_orgineel_ReBBels1

Spring naar toolbar