Hoe beleven verzorgenden gesprekken met familie?
In de zorg heb je niet alleen te maken met jouw cliënt, maar vaak ook met familie. Een behulpzame partner, een bezorgde dochter of bemoeizuchtige zoon. Meestal gaat het goed, maar soms is het knap ingewikkeld. Wat doet het met verzorgenden om deze, soms lastige, gesprekken te voeren?
Vijftien teams van ActiVite oefenden ‘lastige situaties’ met de trainingsacteurs van Ervarea. De verzorgenden, huiskamermedewerkers en verpleegkundigen kwamen zelf met voorbeelden. Je kent ze misschien wel. Je doet het nooit goed genoeg. De familie houdt zich niet aan afspraken. Een bezorgde partner blijft maar aandacht vragen…
Bij elke training was één van onze junior-onderzoekers aanwezig. Zij observeerden de trainingen en schreven mee met alle oefeningen. Naderhand werden alle verslagen uitgewerkt en meerdere keren terug gelezen.
Eerder publiceerden wij hierover al dit boekje met 10 tips voor jou en je collega’s.
Nu delen we ook een theoretisch artikel waarin de volgende onderzoeksvraag centraal staat: Hoe reflecteren verzorgenden op de communicatie die zij hebben met familie van hun cliënten en welke inzichten levert dit op?