De beste gesprekken ontstaan als je een praatje maakt
"Het is belangrijk dat we een draai maken in de wijkverpleging: meer aandacht voor een positieve benadering en verder kijken dan wat iemand niet meer kan."
Door: Armanda Koetsveld, Verpleegkundige in de wijk bij Careyn“Je komt dan dichter bij de cliënt te staan en denkt meer mee. Vroeger kwam je binnen en dan dacht de cliënt: “Jij weet het wel”. Men ging ervanuit dat jij de oplossing of de juiste behandeling meebracht.
Nu ga je meer in gesprek met de cliënt over wat hij wil en wat zijn doelen zijn. Mijn ervaring is dat de beste gesprekken ontstaan als je tussen de bedrijven door een praatje maakt. Als je om tafel gaat zitten voor een indicatiestelling laten cliënten vaak veel minder los. Maar als je tijdens andere bezigheden wat vragen stelt, voelen mensen zich meer op hun gemak om vrijuit te spreken over wat hen bezighoudt.”
Armanda was deelnemer aan de 10e Van Kleeflezing en vond het een inspirerende middag. Wil je net als Armanda meer weten over positieve gezondheid? Op onze kennispagina over de lezing vind je alle informatie.