Informatie
Workshop voor zorgverleners die te maken hebben met grensoverschrijdend gedrag van cliënten, klanten, patiënten, medewerkers.
Herken je de volgende opmerkingen?
– Heb jij eigenlijk wel een opleiding gehad?
– Je bent alweer te laat, je collega komt tenminste op tijd.
– Wat ben jij een dom wicht zeg.
– Ik wil niet geholpen worden door een vrouw met een hoofddoek.
– Ben jij er weer? Ik wil dat je collega komt.
Deze en tal van andere opmerkingen noemen we grensoverschrijdende opmerkingen. Deze opmerkingen hoef je niet te pikken. Je mag er wat van zeggen. Sterker nog: je moet er wat van zeggen.
Tijdens deze workshop nemen we je mee op de zogenaamde ‘ladder van escalatie’ waarbij je onderscheid leert maken tussen frustratie- en instrumentele agressie en oefent met de verschillende interventies. Zo leer je en voel je wat voor agressie er is en hoe je dan het beste kunt reageren. De deelnemers oefenen met een zeer ervaren trainingsactrice die zich helemaal verplaatst in dit soort situaties en die op een veilige wijze situaties uitbeeldt.
Zowel trainer als actrice hebben jarenlange ervaring in dit thema en vinden werkelijk dat zorgverleners zich moeten laten horen!